افزایش فعالیت استارت آپها
دبیر نمایشگاه اینوتکس 2023 با بیان اینکه بیشترین مشارکت کننده در نمایشگاه اینوتکس 2023 از کشور روسیه با 25 شرکت فناور بود، گفت میزان استقبال استارت آپ ها 36درصد بود.
عباسی فشمی دبیر نمایشگاه اینوتکس 2023 با اشاره به گزارشهای کلی و دستاوردهای دوازدهین دوره نمایشگاه اینوتکس گفت: شعار امسال نمایشگاه اینوتکس یا نمایشگاه نوآوری و فناوری همان شعار سال قبل بود و تلاش کردیم همه عناصر کلیدی توسعه زیست بوم نوآوری کشور را دور هم جمع کنیم. از استارت آپ ها و شتاب دهندهها، شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علمی و فناوری تا شرکتهای سرمایه گذاری همه بازیگران کلیدی که برای توسعه نوآوری در کشورمان فعال هستند، در بخشهای مختلف نمایشگاه شرکت کردند.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه سه بخش نمایشگاهی، رویدادی و آنلاین داشت، افزود: در بخش نمایشگاهی ظرفیت مان با اینکه نسبت به نمایشگاه سال گذشته 66 درصد افزایش داشت اما در یک ماهه اول شروع ثبت نام یعنی در بهمن ماه سال گذشته کل ظرفیتی که داشتیم تکمیل شد و جایی برای ارائه به سایر شرکتها جهت حضور در نمایشگاه نداشتیم.
فشمی ادامه داد: امسال در بخش نمایشگاهی به غیر از غرفههای شتاب دهنده، استارت آپ، مراکز رشد، شرکتهای دانش بنیان، شرکت سرمایه گذاری، پارکهای فناوری و غیره از کشورهای مختلف هم مشارکت کننده داشتیم که بیشترین مشارکت کننده از کشور روسیه بود. 25 شرکت فناور از این کشور و بعد از آن ترکیه و پاکستان در اینوتکس امسال حضور داشتند که مجموعاً تعداد غرفه داران خارجی 33 شرکت بود.
میزان تفاهم نامه و مبلغ قراردهای اینوتکس 2023
دبیر نمایشگاه اینوتکس همچنین تصریح کرد: در بخش نمایشگاهی سعی کرده ایم مخصوصاً بین غرفه داران ایرانی و خارجی و بین شرکتهایی که در نمایشگاه حاضر هستند با هم ارتباط برقرار کنیم. مثلاً استارت آپ ها را به سرمایه گذاران و در قالب «کافه سرمایه» شرکتهای دانش بنیان را به صنایع وصل کنیم. در کل از مجموع جلسات بی تو بی که بین شرکتها در نمایشگاه اینوتکس 2023 برقرار شد، 53 تفاهم نامه به امضا رسید که ارزش این 53 تفاهم نامه، 278 میلیارد تومان است.
فشمی با اشاره به بخش رویدادی نمایشگاه گفت: هدف اول برگزاری نمایشگاه، توسعه سرمایه گذاری در حوزه فناوری و نوآوری است، هدف دوم افزایش تعاملات زیستی بین بنگاههای اقتصادی مانند شرکتهای دانش بنیان و صنایع و هدف سوم ما شبکه سازی است. برای اینکه به این اهداف برسیم برای هر کدام از این اهداف چند رویداد ایجاد کردیم. مثلاً پیش از نمایشگاه در حوزه سرمایه گذاری تلاش کردیم. امسال 750 جلسه سرمایه گذاری بین سرمایه گذار ها و استارت آپ ها تنظیم شد که از این 750 جلسه تنظیم شده، 416 جلسه سرمایه گذاری برگزار شد و این جلسات عمدتاً به نوبت دوم رسید. یعنی در نوبت اول سرمایه گذار و استارت آپ باهم آشنا شدند و برای بررسی بیشتر جلسه به نوبت دوم کشیده شد.
سه استارت اپ به تأمین مالی جمعی دست یافتند
وی ادامه داد: برنامههای دیگرمان در حوزه سرمایه گذاری به غیر از کافه سرمایه، برنامه تأمین مالی جمعی بود که سه استارت آپی که تمام فرایند ارزیابی ما را طی کرده بودند با ضمانت صندوق نوآوری شکوفایی در معرض تأمین مالی جمعی قرار گرفتند. در این بخش ما ظرفیتی که برای تأمین مالی جمعی داشتیم 22 میلیارد و 500 تومان بود.
وی همچنین گفت: در بخش سرمایه گذاری مثلاً جشنواره تأثیر گذارترین نهادهای مالی در حوزه نوآوری یا «فینوتکس» را داشتیم و از سرمایه گذاران برتر، بانکهای برتر تقدیر شد.
نیازهای 5 صنعت ارائه شد
فشمی با اشاره به هدف بیزنسی برگزاری نمایشگاه ادامه داد: امسال 5 رویداد ارائه نیازهای فناورانه به نام Reverse pitch داشتیم. در این 5 رویداد، یک شرکت صنایع مواد غذایی و یک شرکت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیازهای فناورانه خود را مطرح کردند.
وی افزود: صنایع لوازم خانگی، صنایع تجهیزات پزشکی یا همان هلال احمر، رگولاتوری و سازمان امور استخدامی نیز مشکلات فناوری خود را مطرح کردند. در این 5 حوزه، نیازهای فناورانه مطرح شد. در هر کدام از این حوزهها شرکتهایی که در آن برنامه حاضر بودند یا در نمایشگاه حاضر بودند و میتوانستند این نیاز را برطرف کنند همان جا با آن صاحب نیاز یا صاحب صنعت وارد تعامل شدند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس در ادامه گفت: مجموعاً در این 5 رویداد Reverse pitch تفاهم نامه رفع نیاز فناورانه منعقد شد که ارزش مجموع شأن 123 میلیارد تومان بود. اگر بخواهیم جزئیتر بگوییم در رویداد ارائه نیازهای فناورانه لوازم خانگی 12 تفاهم نامه به ارزش 75 میلیارد تومان منعقد شد.
فشمی افزود: در بخش بیزینسی، فضایی داشتیم که به نوعی فروشگاه محصولات «بی تو بی» دانش بنیان بود در این بخش محصولات دانش بنیانی که مخاطبان عموم داشتند را دعوت کردیم. از بین 50 محصول فناورانه که در این بخش بود مجموعاً 360 میلیون تومان فروش رفت.
وی با اشاره به موضوع شبکه سازی گفت: امسال ما سه استیج داشتیم و وضعیت سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، وضعیت استارت آپ های حوزه فینوتکس، وضعیت استارت آپ های حوزههای تخصصی خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس 2023 ادامه داد: یک استیج دیگر داشتیم که آینده تکنولوژی را مطرح میکرد به عنوان مثال با توجه به روی کار آمدن هوش مصنوعی، آیندهای که هوش مصنوعی برای کسب و کارها رقم میزند را بررسی کرد. استیج دیگر نیز درباره موضوع حکمرانی بود که به قوانینی که در حوزه کسب و کارهای نوپا تأثیر گذار هستند، اشاره داشت. به عنوان مثال در خصوص فیلترینگ از مرکز ملی فضای مجازی و شرکتهای استارت آپی با هم گفتگو داشتند همچنین قانون جهش تولید دانش بنیان و مصوبات آن با حضور صنایع و دانش بنیانها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
استارت اپ ها بیشترین مخاطب اینوتکس 2023 بودند
فشمی در ادامه بیان کرد: در بخش بیزینسی نسبت به سال گذشته از نظر تعاملات و تفاهم نامههای منعقد شده رشد چشمگیری داشتیم و همچنین بر اساس آماری که داشتیم امسال بیشترین مشارکت کننده اینوتکس 2023، استارت آپ ها بودند. میزان استقبال استارت اپ ها 36 درصد و دانش بنیانها 33 درصد بود.
وی در پایان گفت: 30 تفاهم نامه reverse pitch یعنی تفاهم نامه رفع نیاز فناورانه بین شرکتهای دانش بنیان و صنعت و 53 تفاهم نامه فروش بین شرکتهای نمایشگاهی منعقد شد.
گفتنی است؛ دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی اینوتکس 2023 به میزبانی بیش از 450 مشارکتکننده از زیستبوم نوآوری و فناوری کشور اعم از استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان و… از 19 تا 22 اردیبهشت ماه در پارک علم و فناوری پردیس به مدت 4 روز برگزار شد.
منبع:
https://kasbokarnews.ir
0 نظر