سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

مدل تعالی منابع انسانی_ روابط‌ کار و کارکنان‌

مدل تعالی منابع انسانی_ روابط‌ کار و کارکنان‌
سازمان‌های متعالی‌ روابط‌ کار را مدیریت‌ کرده و فرایندها و کانالهای ارتباطی‌ کارکنان و ذینفعان مرتبط‌ را برای توسعه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ و مشارکت‌ کارکنان در نظام تصمیم‌گیری، همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان و متناسب‌ با نیازهای ارتباطی‌ حال و آینده، طراحی‌ کرده و به‌ اجرا می‌گذارند.

مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات به وجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوری‌های نوین، تدوین‌شده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آن‌ها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمان‌ها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزش‌آفرینی بیشتر در سازمان‌ها و قابلیت استفاده به‌عنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظام‌های مدیریت منابع انسانی، تکیه بر دانش و تجربیات ارزشمند کسب‌شده طی سال‌های گذشته و یادگیری از سایر مدل‌های معتبر، در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرار گرفته است.
این مدل، شامل ۹ معیار است. یکی از معیارهای این مدل، روابط‌ کار و کارکنان است. در ادامه به توضیح این معیار می‌پردازیم.

معیار ۶_ روابط‌ کار و کارکنان

سازمانهای متعالی‌ روابط‌ کار را مدیریت‌ کرده و فرایندها و کانالهای ارتباطی‌ کارکنان و ذینفعان مرتبط‌ را برای توسعه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ و مشارکت‌ کارکنان در نظام تصمیم‌گیری، همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان و متناسب‌ با نیازهای ارتباطی‌ حال و آینده، طراحی‌ کرده و به‌ اجرا می‌گذارند.
۶- الف‌- برنامه‌ها و کانالهای ارتباطی‌ برای برقراری ارتباطات سازمانی‌ و ایجاد فضای گفتمان به‌منظور توسعه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ و افزایش‌ دلبستگی‌ کارکنان مدیریت‌ می‌شود.
۶-ب- مشارکت‌ کارکنان توسعه‌ می‌یابد و برنامه‌هایی‌ برای اعتماد آفرینی‌، توانمندسازی کارکنان و تفویض‌ اختیار طراحی‌ و اجرا می‌شود.
۶-ج- روابط‌ کار، پاسخگویی‌ در قبال ذینفعان، مشارکت‌ در امور اجتماعی‌، رعایت‌ ارزشها و ترویج‌ اخلاق سازمانی‌ با توجه‌ به‌ أصول پایداری مدیریت‌ می‌شود.


۶- الف‌- برنامه‌ها و کانالهای ارتباطی‌ برای برقراری ارتباطات سازمانی‌ و ایجاد فضای گفتمان به‌منظور توسعه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ و افزایش‌ دلبستگی‌ کارکنان مدیریت‌ می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شناسایی‌ و تحلیل‌ نیازهای ارتباطی‌ گروههای مختلف‌ کارکنان و ذینفعان مرتبط‌ و تعیین‌ اولویت‌ نیازهای ارتباطی‌،
▪ توسـعه‌ برنامه‌های ارتباطی‌ و بکارگیری کانالهای ارتباطی‌ متنوع همسـو با اسـتراتژی منابع‌ انسـانی‌ و اسـتفاده از فناوریهای نوین‌ با در نظر گرفتن‌ تفاوتهای بین‌نسلی‌،
▪ توسعه‌ فرهنگ‌ سازمانی‌ با ایجاد فضای گفتمان و برقراری ارتباطات دوسویه‌ با ذینفعان مرتبط‌ و بین‌ سطوح مختلف‌ سازمان،
▪ ترویج‌ کار تیمی‌ و ایجاد تیم‌های بین‌ واحدی و جلسات مدیران و کارکنان،
▪ اجرای برنامه‌های نوآورانه‌ برای توســعه‌ و تســهیل‌ ارتباط بین‌ ســطوح مختلف‌ کارکنان با هدف تســهیم‌ دانش‌، افزایش‌ انگیزه، ارتقاء دلبستگی‌ و ایجاد تجربه‌ خوشایند برای کارکنان در چرخه‌ عمر همکاری آنها با سازمان.
 
۶-ب- مشارکت‌ کارکنان توسعه‌ می‌یابد و برنامه‌هایی‌ برای اعتمادآفرینی‌، توانمندسازی کارکنان و تفویض‌ اختیار، طراحی‌ و اجرا می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شناسایی‌ و درک زمینه‌های ظهور خلاقیت‌ و ایدههای نوآورانه‌ کارکنان و هدایت‌ آن به‌ سمت‌ نیازهای حال و آینده سازمان،
▪ توسـعه‌ مشـارکت‌ کارکنان با طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ از قبیل‌ نظام پیشـنهادها، اتاقهای فکر، تشـکیل‌ تیم‌های خودگردان و حل‌ خلاق مسائل‌، حلقه‌های کیفیت‌ و کمیته‌ها و گروههای تخصصی‌ برای استفاده از خلاقیت‌ و ایده‌های نوآورانه‌ کارکنان،
▪ توانمندسازی کارکنان و تفویض‌ اختیار به‌ آنان به‌ منظور افزایش‌ انگیزه، چابک‌سازی و دستیابی‌ به‌ عملکرد عالی‌،
▪ طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ برای جلب‌ مشـارکت‌ خانوادهها، بازنشـسـتگان و سـایر ذینفعان مرتبط‌ و برقراری ارتباط مؤثر به‌ منظور تسهیم‌ دانش‌ و تجربیات و مشارکت‌ دادن آنها در تحقق‌ برنامه‌ها و اهداف سازمان،
▪ شناسایی‌، تقدیر و تشویق‌ کارکنان خلاق و نوآور و استفاده از توانمندی آنها در جهت‌ کارآفرینی‌ سازمانی‌.

۶-ج- روابط‌ کار، پاسخگویی‌ در قبال ذینفعان، مشارکت‌ در امور اجتماعی‌، رعایت‌ ارزشها و ترویج‌ اخلاق سازمانی‌ با توجه‌ به‌ أصول پایداری مدیریت‌ می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ آگاه کردن کارکنان از قوانین‌ و مقررات مرتبط‌ با روابط‌ کار و مدیریت‌ تعارضــات و تخلفات، پاســخ‌ به‌ پرســش‌ها، رعایت‌ انضــباط و رسیدگی‌ به‌ شکایات،
▪ طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ برای ایفای نقش‌ مســئولیت‌ اجتماعی‌ ســازمان و ترغیب‌ کارکنان به‌ کار داوطلبانه‌ و مشــارکت‌ در امور جامعه‌،
▪ تحلیل‌ وضـع‌ موجود تصـویر سـازمان و شـناسـایی‌ و درک عوامل‌ مؤثر بر آن و طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ برای بهبود تصـویر سـازمان، خوشنامی‌ و برند کارفرمایی‌،
▪ ارتقاء تجربه‌ کارکنان و افزایش‌ دلبســتگی‌ آنان از طریق‌ طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ برای بهبود درک آنان از پشــتیبانی‌ ســازمانی‌، ایجاد توازن بین‌ کار و زندگی‌ و بهره‌گیری از شیوههای نوین‌ کار.
▪ آگاه کردن کارکنان از اصـول اخلاق سـازمانی‌، درسـتی‌، پاسـخگویی‌ و شـفافیت‌ و طراحی‌ و اجرای برنامه‌هایی‌ برای ترغیب‌ و تشـویق‌ آنان به‌ رعایت‌ ارزشها و پایبندی به‌ اخلاق حرفه‌ای،
▪ ارتباط با نهادهای اجتماعی‌، علمی‌ و تخصـصـی‌ و گزارشدهی‌ برنامه‌های مرتبط‌ با اصـول پایداری و دسـتاوردهای حاصـل‌ از آن به‌ ذینفعان.

منبع: انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (جایزه تعالی منابع انسانی)

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.