مدل میلتون بر اساس دو نگرش نسبت به مدیریت دانش شکل گرفته است، برقراری ارتباط و جمع کردن. این دو نگرش، مکمل هم بوده و ارزش آنها در بکارگیری متعادل و موازی آنها با یکدیگر است.
مدل میلتون بر اساس دو نگرش نسبت به مدیریت دانش شکل گرفته است: برقراری ارتباط و جمعکردن. این دو نگرش، مکمل هم بوده و ارزش آنها در بکارگیری متعادل و موازی آنها با یکدیگر است (انتظاری، ۱۳۸۵).
برقراری ارتباط: برقراری ارتباط، بهمعنی مرتبط کردن افراد با یکدیگر و ایجاد شبکههایی در سازمان و با دیگر سازمانهاست، بهطوری که افراد بتوانند دانش خود را با دیگران تسهیم کنند.
اغلب به این شبکهها "گروههای عملکرد" گفته میشود. پست الکترونیکی، یک رسانه عالی است که بهواسطه آن، افراد که با شبکه یا مبحثی روبرو شدهاند، میتوانند آن قضیه را با این گروه در میان گذاشته و پاسخ دریافت کنند. این گروهها همچنین میتوانند همدیگر را بهصورت رودرو ملاقات کرده و درباره مسائل معمول بحث کرده و در رابطه با راهحلهای ممکن در مورد آن مسئله تبادل دانش کنند.
یک "مشاور همکار"، مکانیزم دیگری برای تبادل دانش از طریق برقراری ارتباط است. این مکانیزمها، جلسات کاری و کارگاههای ساختارمند و تسهیل شدهای هستند که در آنها افراد از طرف دیگر واحدها و بخشها یا دیگر سازمانها دعوت میشوند تا تجارب، دیدگاهها و دانششان را به آن تیمی که درخواست کمک کرده است ارائه کنند.
جمعکردن: جمعکردن، به معنی جذب راهوار دانش جدیدی است که در طول فعالیتها و عملیاتها ایجاد شده و برای کاربردهای مجدد آتی ذخیره شده است. جمعآوری دانش به ایجاد یک مبنای دانش با ارزش کمک میکند که فعالیتهای اصلی سازمان را پوشش داده و میتواند بازدهی بلندمدت داشته باشد، البته جمعآوری دانش نیازمند منابع است. افرادی باید مشخص شوند که جلسات جمعآوری دانش را تسهیل کرده و نتایج بدست آمده را ثبت کنند.
"مرور بعد از عمل"، وسیلهای برای جمعآوری دانش در طول یک فعالیت است.
این ابزار، یک جلسه با تمرکز محدود، برای تیم و بهوسیله تیم است که کمتر از نیم ساعت یا یک ساعت طول میکشد. یک تیم باید این ابزار را بطور منظم حفظ کند تا همیشه با شرایط در حال تغییر همگام باشد. این گونه یادگیری راهوار تیمی، کمک میکند تا بر مبنای آنچه که یاد گرفته شده، اصلاحاتی در طول پروژه انجام شود. "بازنگری"، یک رویداد جمعآوری دانش است که در انتهای پروژه صورت میگیرد و تا حد امکان، بسیاری از اعضای تیم پروژه را شامل میشود. و راهی سریع اثربخش برای کسب دانش، قبل از آنکه پروژهکاملا تمام شود یا تیم، درگیر یک پروژه دیگرشود. "بازنگری"، یک جلسه ساختارمند و تسهیل شده است که از چند ساعت تا چند روز طول میکشد. یادگیریی که از طریق مکانیزمهای بالا صورت میگیرد (سرمایههای دانش)، در یک "بانک دانش"، کهمسلما میتواند توسط ابزارهای متعددی از سیستم ساده پروندهسازی گرفته تا مکانیزمهای پیچیدهتر مدیریت شود، ذخیره گردد. مدل میلتون که در شکل زیر مشاهده میشود، بیان میکند که دانش، چگونه میتواند در قالب دورههای فعالیتهای عملیاتی مانند دورههای پروژه یا دورههای طرحریزی و بازنگری، مدیریت شود.
مدل مدیریت دانش (Milton)
• سرمایههای دانش. یک دانش معتبر میباشد که برای استفاده مجدد، کسب و ذخیره شده است. سرمایههای دانش، اغلب شامل قوانینی در پس فعالیتها، پیشنهاداتی در مورد اینکه فعالیت آینده چگونه انجام شود، لیستی از افراد با تجارب مرتبط، داستانهایی از گذشته، اسناد و مدارک با ارزش و قابل استفاده مجدد میباشد.
• یادگیری پس از عمل. در آغاز یک پروژه یا بخشی از یک کار، دانش، در دسترس قرار میگیرد تا اطمینان حاصل شود که شما کار را با یک مبنای کامل دانش شروع میکنید. قبل از شروع فعالیت، یادگیری میتواند از طریق دسترسی به سرمایههای دانش، مصاحبه با متخصصان یا استفاده از مشاور همکار صورت گیرد.
• یادگیری بعد از عمل. بعد از تکمیل یک وظیفه، یا در انتهای یک دوره پروژه، دانش از تمام افرادی که در کار شرکت داشتهاند، جمعآوری شده و برای استفاده در آینده، مرتب میشود. "بازنگری" فرایند مناسبی برای یادگیری بعد از عمل میباشد.
• گروههای عملکرد. شبکههایی هستند که برای تسهیم دانش، در بین مجریان، پیشبینی شدهاند، تا به آنها در انجام بهتر وظایف کمک کنند. این مجریان میتوانند، حرفهایهایی در درون سازمان، یا در چند سازمان باشند؛ یا میتوانند مبتدیانی باشند که اجتماعی را شکل دادهاند کهاصلا مرتبط با کار نیستند. اعضای این اجتماع، یک حس مشترک را نسبت به هدف تسهیم کرده و علاقه دارند تا تجارب و دانش مرتبط به کار را تسهیم کنند. آنها علاوه بر اعتماد و وفاداری، بر مبنای وابستگی متقابل نیز عمل میکنند. آنها ارزش تسهیم دانش را با همکاران شان، تشخیص میدهند.
• نقشهای قابل محاسبه دانش، که بوسیله تصویر "صورت" در دوره فعالیت کسب و کار در پایین تصویر بالا نشان داده شده است. باید مشخص شود که چه کسی میتواند مسئولیت را بعهده بگیرد تا اطمینان حاصل شود که فرایندهای مدیریت دانش بکار گرفته میشوند، و دانش مورد نظر، جذب و مرتب شده، تأیید گردیده و برای استفاده مجدد ذخیره میشود.
0 نظر