در این مدل، پنج گام تا رسیدن سازمان به مرحله بلوغ در مدیریت دانش مطرح میشود، به این شکل که هر سازمان، باید با توجه به وضعیت خود، جایگاه فعلیاش را مشخص نموده، سپس با انجام اقدامات مناسب، مراحل بعدی را تا رسیدن به مرحله پایانی بهخوبی بگذراند.
مدل مراحل بلوغ مدیریت دانش در سازمان
در این مدل، پنج گام تا رسیدن سازمان به مرحله بلوغ در مدیریت دانش مطرح میشود، به این شکل که هر سازمان، باید با توجه به وضعیت خود، جایگاه فعلیاش را مشخص نموده، سپس با انجام اقدامات مناسب، مراحل بعدی را تا رسیدن به مرحله پایانی بهخوبی بگذراند. این مراحل عبارتاند از:
1. آغاز: فعالیتهای مدیریت دانش بهصورت غیرنظاممند و اتفاقی انجام میشود و تصویر مدرن و روشنی از این پدیده در سازمان وجود ندارد.
2. تکرار: کمکم پروژههای پایلوتی و انجام مواردی خاص و محدود با نام (مدیریت دانش) در سازمان انجام میشود .
3. تعریف کردن: بهتدریج فرایندهای استانداردی که توسط آنها استفاده از مدیریت دانش بهصورت مؤثر شکل مییابد، به دست می آید
4. اداره کردن: در مرحله چهارم، امکان کاربرد دانش در پهنه سازمان و یکپارچه شدن و گسترش آن درسطوح مختلف سازمان میسر میشود.
5. بهینهسازی: در مرحله پنجم، مدیریت دانش بهصورت پیوسته و خود سازمانی گسترش مییابد، بدین ترتیب، سازمان مبتنی بر دانش تکاملیافته، شکل میگیرد. در تصویر، گامهای استقرار دانش در سازمان به همراه شرح کوتاهی از هر مرحله، نشان دادهشده است.
مدل مراحل بلوغ مدیریت دانش
0 نظر