سازمانهای متعالی با یکپارچهسازی رویکردهای منابع انسانی با سایر رویکردهای سازمانی و اجرای نظاممند آنها همسو با جهتگیری استراتژیک سازمان، دستاوردها و اهداف استراتژیک خود را محقق میسازند.
مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات به وجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوریهای نوین، تدوینشده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آنها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمانها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزشآفرینی بیشتر در سازمانها و قابلیت استفاده بهعنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظامهای مدیریت منابع انسانی، تکیه بر دانش و تجربیات ارزشمند کسبشده طی سالهای گذشته و یادگیری از سایر مدلهای معتبر، در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرار گرفته است.
این مدل، شامل ۹ معیار است. یکی از معیارهای این مدل، نتایج سازمانی است. در ادامه به توضیح این معیار میپردازیم.
معیار ۹_ نتایج سازمانی
سازمانهای متعالی با یکپارچهسازی رویکردهای منابع انسانی با سایر رویکردهای سازمانی و اجرای نظاممند آنها همسو با جهتگیری استراتژیک سازمان، دستاوردها و اهداف استراتژیک خود را محقق میسازند.
۹-الف- دستاوردهای استراتژیک مالی و غیرمالی سازمان محقق میشود.
۹-ب- اهداف عملکردی فرایندهای کلیدی سازمان محقق میشود.
۹-ج- نیازها و انتظارات ذینفعان کلیدی سازمان برآورده میشود.
۹-الف- دستاوردهای استراتژیک مالی و غیرمالی سازمان محقق میشود .
این زیر معیار می تواند شامل نکات زیر باشد:
▪ تولید محصولات و خدمات،
▪ فروش،
▪ صادرات،
▪ سودآوری،
▪ ارزش سهام،
▪ ارزش داراییها،
▪ عملکرد بودجه،
▪ سرمایهگذاریها،
▪ سهم بازار،
▪ بهره وری.
۹-ب- اهداف عملکردی فرایندهای کلیدی سازمان محقق میشود.
این زیر معیار می تواند شامل نکات زیر باشد:
▪ کیفیت محصولات و خدمات،
▪ نوآوری در محصولات و خدمات،
▪ چرخه زمانی محصولات و خدمات،
▪ فناوریهای جدید،
▪ ارزشهای پیشنهادی،
▪ میزان ضایعات،
▪ میزان دوباره کاری،
▪ میزان برگشت از فروش،
▪ نتایج زیست محیطی،
▪ نتایج مدیریت انرژی.
۹-ج- نیازها و انتظارات ذینفعان کلیدی سازمان برآورده میشود.
این زیر معیار می تواند شامل نکات زیر باشد:
▪ رضایت مشتریان،
▪ وفاداری مشتریان،
▪ بررسی و تحلیل صدای مشتریان،
▪ جایگاه برند سازمان،
▪ خوشنامی و تصویر سازمانی،
▪ رضایت سهامداران و مالکان،
▪ رضایت شرکا و تأمینکنندگان،
▪ ایفای نقشها و مسئولیتهای اجتماعی،
▪ پاسخگویی در برابر جامعه،
▪ تقدیرنامهها، جوایز و گواهینامههای حرفهای،
▪ حمایت از بنیادهای خیریه و سازمانهای مردمنهاد،
▪ همکاری با تشکلها و مجامع حرفهای،
▪ ارتباط با مسئولین محلی و دولتی،
▪ تسهیم دانش سازمانی برای مشارکت در رفع چالشهای اجتماعی.
منبع: انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (جایزه تعالی منابع انسانی)
0 نظر