یكی از مهمترین تقسیمبندی مشتریان، تقسیمبندی بر اساس پایههای تصمیمگیری است. البته در همه افراد درصدى از شخصیتهای زیر وجود دارد، ولی یكی از آنها غالب است. آدمها خیلی راحت تیپ تصمیمگیریشان را لو میدهند. در همان برخورد اول و در همان مكالمات اول میتوان به تصمیمگیری افراد پی برد.
یكی از مهمترین تقسیمبندی مشتریان، تقسیمبندی بر اساس پایههای تصمیمگیری است. البته در همه افراد درصدى از شخصیتهای زیر وجود دارد، ولی یكی از آنها غالب است. آدمها خیلی راحت تیپ تصمیمگیریشان را لو میدهند. در همان برخورد اول و در همان مكالمات اول میتوان به تصمیمگیری افراد پی برد.
مشتریان منطقی: مشتریانی هستند كه پایه منطقی تصمیمگیری در آنها پررنگتر است و بر اساس منطق و حسابوکتاب تصمیمگیری میکنند. مشتریان منطقی كمتر وارد حاشیه میشوند و براى خرید خیلی تحقیق میکنند.
مشتریان احساسی: بلافاصله و بر اساس احساسات تصمیمگیری میکنند. براى این دسته از مشتریان مهم این است كه از محصول یا خدمات لذت برند و كارى به مشخصات ندارد. این دسته از مشتریان خیلی
اهل احوالپرسی و بحثهای اقتصادى هستند. براى فروش خدمات یا محصول به این دسته از مشتریان، زود وارد بحث نشوید. چون زده خواهند شد.
مشتریان عرفی: براى این دسته از مشتریان، فرهنگ، عرف، سنت، بخشنامه و قانون برایشان اهمیت دارد. این دسته از مشتریان به دنبال چهارچوبها هستند. براى فروش خدمات یا محصولات به این دسته از مشتریان، سراغ عرف بروید. بگویید كه فلان شرکتها از ما خرید داشتهاند.
0 نظر