مشتریان و مصرف کنندگان، همواره در جستجوی عرضهکنندگانی هستندکه کالا یا خدماتی به مراتب بهتر به آنها ارائه کنند. شواهد و مدارک زیادی نیز نشان میدهند که در دنیای رقابتی امروز، کشف نیازها و خواستههای مشتریان و برآورده ساختن آنها قبل از رقبا، یک شرط اساسی موفقیت برای شرکتهاست.
ایده اساسی CRM این است که رفتار آینده مشتری توسط رفتار مشابه یا قبلی آنان تعیین می شود. به عبارت دیگر مردم مانند دیروز و یا ماه قبل خود رفتار می کنند. این فرض تا حدی درست است و تا حدی نادرست. با مرور زمان الگوهای رفتار تغییر می کند. بنابراین مسأله مهم، پیش بینی رفتار آینده است.
در این تقسیمبندی، مشتریان به 5 گروه پلاتینی، طلایی، نقرهای، برنزى و قلعی تقسیم میشوند.
یكی از مهمترین تقسیمبندی مشتریان، تقسیمبندی بر اساس پایههای تصمیمگیری است. البته در همه افراد درصدى از شخصیتهای زیر وجود دارد، ولی یكی از آنها غالب است. آدمها خیلی راحت تیپ تصمیمگیریشان را لو میدهند. در همان برخورد اول و در همان مكالمات اول میتوان به تصمیمگیری افراد پی برد.
مشترى را به طرق مختلفی میتوان تقسیمبندی كرد. در برخورد با هر مشترى، ابتدا باید فهمید كه او در چه دستهبندی قرار میگیرد. سپس با هر مشترى، رفتار و برخورد متناسب با خودش را باید داشت.
عبارت مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از اوایل دهه نود میلادی وارد حوزه مدیریت و بازاریابی شده است. اصطلاح CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری از زمانی که توماس سیبل، مدیر و مالک Siebel Systems عنوان مدیریت ارتباط با مشتری، را در مورد نرمافزار تولیدی خود به کار برد، بهتدریج در ادبیات مدیریت و بازاریابی رایج شد.
انواع CRMها در دنیا به چهار نوع استراتژیکی، عملیاتی، تحلیلی و تعاملی دستهبندی میشوند. هر CRM ممکن است در یک و یا چند دسته قرار بگیرد.
CRM فقط نرمافزاری نیست که کسبوکارهای امروزی به آن نیاز دارند. در واقع، کسبوکارها قبلاً نیز سیستمهای CRM اولیه داشتند که ابتداییترین سیستم CRM را میتوان کاغذ، قلم و فروشنده در نظر گرفت.
CRM؛ ترکیبی از شیوهها، استراتژیها و فناوریهایی است که شرکتها برای مدیریت و تجزیهوتحلیل تعاملات و دادههای مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده میکنند.
برنامهریزی نیروی انسانی یا HRP یا Human Resource Planning روند مداوم و مستمر برنامهریزی سیستماتیک است تا بهینه ترین راه ممکن برای استفاده از ارزشمندترین دارایی سازمان (منابع انسانی) را بدست آورد. هدف از برنامهریزی منابع انسانی، اطمینان از تناسب بین کارمندان و مشاغل است، در حالی که از کمبود نیروی انسانی یا مازاد آن اجتناب میکند.
در این محتوا، جزوه آموزشی اصول و مبانی مدیریت منابع انسانی (خلاصهای از کتاب مدیریت منابع انسانی، اثر دکتر سید حسین ابطحی) ارائه شده است.
در عرصه مدیریت دانش، دورههای مختلفی وجود دارد که هر یک جهت مدیریت کردن دانش دارای ویژگیهای خاصی هستند. این دورهها که تحت عنوان نسلهای مدیریت دانش بیان میشوند به سه دسته اصلی تقسیم میشوند.
نظریههای مدیریت دانش را میتوان در سه مقوله بررسی نمود. نظریهای که دانش را رشتهای به حساب می آورد. نظریه دیوید اسنودن که همان نظریه تغییر میباشد و نظریه سوم، جنبه عرضه مدیریت دانش میباشد.
تعریف دانش به اندازهای وسیع است که تقریباً هر چیزی که اجازه درک مفاهیمی را بدهد که فرد برای کارکرد اثر بخش در این جهان بدان نیاز دارد، میتواند مدیریت دانش نامیده شود. سختی ارائه تعریف مشخص از مدیریت دانش موجب شده تا صاحب نظران بر اساس تجارب خود و دیدگاههای مختلف تعاریف گوناگونی را بیان کنند.
یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت دانش، تعیین و تشریح تفاوتهای بین داده، اطلاعات و دانش است. در این مطلب، به تشریح تفاوتهای بین داده، اطلاعات و دانش خواهیم پرداخت.
مدیریت دانش میتواند چتری برای گسترهی راه کارهای مورد استفاده جهت اداره دانش نیروی کار سازمان در نظر گرفته شود. اخیرا دانش به عنوان دارایی اولیه سازمان ها فرض می شود. مدیریت دانش، ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از دارایی های نامرئی سازمان است.
در تاریخ تکامل مدیریت دانش، برخی از تئوریسینهای مدیریت به تکامل مدیریت دانش کمک کرده اند که از میان آنها می توان به افرادی چون پیتر دراکر ، پل استراسمن و پیتر سنج در ایالات متحده اشاره کرد.
برای درک بهتر مدیریت دانش، دانستن مفاهیم اساسی و تئوری های مهم در این زمینه لازم و ضروری است. در این محتوا، چهارچوب خوبی برای درک بهتر مدیریت دانش در زمینه موضوعی علوم اطلاع رسانی و فن آوری اطلاعات فراهم شده است.
نرخ ناسازگاری که در این مطلب با نحوه محاسبه آن آشنا خواهیم شد، وسیلهای است که سازگاری را مشخص ساخته و نشان میدهد که تا چه حد میتوان به اولویتهای حاصل از مقایسات در روش AHP اعتماد کرد.
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی نخستین بار توسط توماس ساعتی در سال 1970 معرفی گردید. این فرآیند به صورت گستردهای در زمینههای گوناگون به ویژه در تصمیمگیری گروهی، هنگامی که عمل تصمیمگیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیمگیری روبروست میتواند استفاده گردد.
ژاپنیها پس از پایان جنگ جهانی برای ساماندهی کشورشان از برنامه مدون شدهای به نام 5s استفاده کردند که نتایج چشمگیر فراوانی داشت و پس از آن بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از آن استفاده کردند.
مسیریابی جهتدار دارای قدمت زیادی است و برای اولین بار در 1984 مطالعه شده است.
نظام آراستگی یا 5S شامل 5 مرحله با نامهای زیر میباشد. ساماندهی Seiri به مفهوم تفکیک ضروری از غیرضروری... نظم و ترتیب Seiton به مفهوم مرتب کردن و مشخص کردن مکان هر وسیلهای... نظافت Seiso به مفهوم تمیز کاری و نگهداری محیط به صورت همواره تمیز... استانداردسازی Seiketsu به مفهوم تدوین دستورالعملها و استانداردها برای حفظ و تداوم آراستگی... انضباط Shitsuke به مفهوم فرهنگسازی برای انجام عادت افراد به انجام صحیح کارها...
کارت امتیازی متوازن ابزاری مدیریتی برای اجرای استراتژی است. ویژگی اصلی آن ایجاد بستری مناسب برای شناخت قوانین و روابط علت و معلولی حاکم بر دنیای کسب و کار و همچنین استخراج برنامههای عملیاتی، برای اجرایی کردن استراتژی در سازمان است.
در طرح درس تئوری توالی عملیات، مبحث مدلسازی عدد صحیح تشریح شده است. در این طرح درس، مدلسازی عدد صحیح برای سه نوع اصلی مسائل در تئوری توالی عملیات، شامل مدلسازی عدد صحیح برای Single Machine، مدلسازی عدد صحیح برای Permutation Flow Shop و مدلسازی عدد صحیح برای Job Shop بیان شده است.