چارچوب CRM مشتمل بر شناسایی مشتری، جذب مشتری، حفظ مشتری و توسعه مشتری است.
- اولین مرحله از چارچوب CRM شناسائی مشترى است. در این مرحله ابتدا باید مشتریان کسبوکار خود را شناسائی نموده و سپس آنها را براى مدیریت بهتر بخشبندی کنیم. شناسائی و تحلیل مشتریان بدین جهت است که بدانیم مشتریان هدف کسبوکار ما چه کسانی هستند و پس از شناسائی آنها نسبت به گروهبندی آنها بسته به نوع کسبوکار خود اقدام کنیم.
- مرحله بعدى جذب مشترى است. یکی از بهترین روشها براى جذب مشترى بازاریابی مستقیم است. هنر بازاریابی، تبدیل مشتریان بالقوه و بالفعل یک سازمان به حامیان و طرفداران سازمان است. در بازاریابی مستقیم تأکید بر توسعه روابط مستقیم و مستمر با مشترى است. ما در ابتدا باید بتوانیم مشتریانی را براى کسبوکار خود جذب کنیم تا CRM از همینجا شروع میشود.
- مرحله بعدى حفظ مشترى است. باید کارى کنیم که مشترى به ما وفادار بماند و با برنامهریزی و تولید محصولات/خدمات جدید نیازهای مشترى را در نظر بگیریم و مدیریت نیازها و مدیریت نارضایتیهای مشتریان در حفظ آنها تلاش کنیم.
- مرحله پایانی از این چارچوب توسعه مشتریان است. در این حوزه چندین نوع فروش داریم که از مهمترین آنها میتوان به فروش متقاطع یا کنارى اشاره کرد که درواقع تمرکز فروشنده بر فروش محصولات جانبی محصول اصلی است و سود اصلی فروشنده از فروش کالاها/خدمات جانبی محصول است.
نوعی دیگر فروش، فروش ارتقاءیافته است. یعنی با ارتقاء تکنولوژى مشتریان سابق خود را حفظ نموده و شکل جدیدى از محصول قدیمی خود بهصورت ارتقاءیافته ایجاد میکنیم تا هم مشتریان سابق میل به استفاده از آن داشته باشند هم مشتریان جدید جذب آن شوند.
در این مرحله از این چارچوب میبایست براى توسعه بیشتر کسبوکار خود سبد بازار را نیز مدنظر داشته باشیم تا ببینیم که مشترى چه کالا / خدماتی را بهطور ماهیانه خریدارى میکند تا بتوانیم محصولات / خدمات خود را برحسب نیازهاى مشترى در ماهها و زمانهاى متفاوت تنظیم کنیم تا هم پاسخگوى نیاز مشترى باشیم و هم بازارهاى فروش خود را توسعه دهیم.
در صورت تمایل به دریافت/ بهرهگیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.
0 نظر