سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

هیوندای موتورز؛ غول صنعتی نظامی

هیوندای موتورز؛ غول صنعتی نظامی
کلمه هیوندای به زبان کره ای به معنی جدید و مدرن است و نام این غول بزرگ اقتصادی کره جنوبی نیز از همین کلمه گرفته شده است. هسته اصلی هلدینگ بزرگ هیوندای در سال 1948 توسط اقای چانگ چونگ بو کارافرین برجسته کره ای تاسیس گردید.

تاریخچه‌ای از شرکت هیوندای موتورز کره جنوبی

یکی از شناخته شده ترین خودروسازان برای ایرانیان شرکت هیوندای موتورز است و اتومبیل های این شرکت سال هاست که در جاده های ایران در حال تردد هستند. شرکت هیوندای در تاریخ 19 دسامبر 1946 در شهر اولسان کره جنوبی شروع به فعالیت نمود هرچند که شروع فعالیت هیوندای بعنوان خودروساز به سال 1967 باز می گردد. دفتر مرکزی هیوندای موتورز در شهر سئول پایتخت کره جنوبی قرار دارد. هیوندای برای عموم مردم با اتومبیل هایش شناخته شده ولی محصولات این شرکت محدود به خودروها نیست و طیف وسیعی از تولیدات صنعتی را در بر می گیرد. از سایر فعالیت های هیوندای می توان به کشتی سازی (صنایع سنگین هیوندای)، ساخت و طراحی ربات های صنعتی، جرثقیل ها، قطعات الکترونیکی و حتی توربین های بخار اشاره نمود. همچنین، هیوندا علاوه بر صنعت خودرو سازی در عرصه پتروشیمی و پالایشگاه نیز فعالیت های گسترده ای را در سطح جهان داشته است; به گونه ای که سایر کشور ها از این شرکت بعنوان نهاد پیمانکار در پروژها و مگا پروژه های داخلی خود استفاده می کنند; هیوندای اویل بانک یکی از شرکت های زیر مجموعه هیوندا است که; در حوزه نفت و انرژی فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

بنیانگذار هیوندای

چانگ جو یانگ ، زاده 1915 میلادی بنیانگذار شرکت هیوندای بود. وی در شهر کانگ وون چشم به جهان گشود که امروزه بخشی از کره شمالی محسوب می شود. وی در سال 1947 شرکت مهندسی ساخت و ساز هیوندای را تاسیس نمود که بیشتر در زمینه ساختمان سازی فعالیت می نمود. کره ای ها هم مانند مردم ژاپن بسیار پرکار و پر تلاش هستند و همین روحیه در یانگ نیز وجود داشت و شرکت هیوندای را از یک ساختمان کوچک به یک کارخانه صنعتی تبدیل نمود و بیست سال بعد یعنی در 1967 خودروسازی هیوندای را تاسیس کرد.

وی در سال 2001 میلادی درگذشت اما همچنان بعنوان بزرگترین کارآفرین کره جنوبی و فردی محترم برای مردم این کشور شناخته می شود.

نگاهی به زندگی بنیانگذار هیوندای کره جنوبی (آقای چونگ جووو یانگ )

کلمه هیوندای به زبان کره ای به معنی جدید و مدرن است و نام این غول بزرگ اقتصادی کره جنوبی نیز از همین کلمه گرفته شده است. هسته اصلی هلدینگ بزرگ  هیوندای در سال 1948 توسط اقای چانگ چونگ بو کارافرین برجسته کره ای  تاسیس گردید.  آقای چانگ  متولد روستای آسان در استان کان ون جنوبی؛ جنوبی ترین استان کره شمالی بدنیا آمد.اسان موتور نیز از همین نام گرفته شده است.  زندگی او دارای فراز و نشیب های فراوان بود. درباره او داستانهای جالبی گفته می شود.او در یک خانواده بسیار پرجمعیت با پنج  برادر و سه خواهر به دنیا آمد. پدرش او را به مدارس قدیمی کره فرستاد .اما بدلیل فقر و بدبختی او نتوانست بیش از مقطع ابتدایی تحصیل کند.بعد از ترک تحصیل در مزرعه کشاوزی به کمک پدرش شتافت. اما تهیدستی و فقر همواره او را آزار می داد و برای فرار از این گرفتاری و حل آن دست به اقدامات متعددی زد. در محافل کره جنوبی او به کسی که شکست برایش معنا ندارد معروف است این فراری پر انرژی یک بار پس انداز پدرش را که از راه فروش گاو بدست آورده بود ربوده و برای ادامه تحصیل و کسب کار به یکی از شهرهای اطراف روستای خود رفت اما نتوانست درس بخواند و اولین شکست را تجربه کرد.اما ناامید نشد بعد از شکست و برباد دادن دارایهای پدر مجددا با مهاجرت به یکی از شهرهای کره  به کارهای سخت ساختمانی مشغول شد. کارگری در ساختمان نیز نتوانست او را قانع کند. سپس او در سال 1933 در یک حجره برنج فروشی به کوله بری مشغول شد و روزها مبادرت به جابجای کیسه های بزرگ برنج می کرد. پشتکار وی در کوله بری موجب شد مالک مغازه کارهای حساب و کتاب مغازه را نیز از فرزنش گرفته و به این کوله بر پر تلاش سپرد. حال او به عبارتی دیگر صاحب حجره برنج فروشی شده بود و  توانست از این طریق مبلغ قابل توجه ای را پس انداز کند. اما در سال های پایانی دهه سی میلادی با شدت گرفتن جنگ و درگیری ژاپن با چین و کمبود مواد غذایی؛ او توسط ماموران ژاپنی که کره را تحت استعمار داشتند  تحت فشار قرار گرفت؛  با ادامه فشارها کار برنج فروشی او از رونق افتاد و مجددا دچار مشکل شد. اما هرگز ناامید نشد.  در آن زمان یعنی اوایل دهه چهلم میلادی شایعه ای در شهر پیچیده که صاحب یک تعمیرگاه اتومبیل به نام آرت سرویس قصد داشت واحد خود را بفروش برساند. آقای چونگ به همراه برادرانش این کارگاه تعمیرات اتومبیل را خریداری کردند و بیش از 80 نفر را در این کارگاه مشغول کرد. اما او در این کارنیز موفق نشد وبا آتش سوزی مهیبی که در کارگاه بوجود آمد تقریبا تمام اموال خود را از دست داد.  بعد ازشکست نیروی های ژاپنی از نیروهای امریکا در کره جنوبی در سال 1945و خروج ژاپن از کره؛ نیرو های نظامی امریکا بسیاری از اموال تصرف شده در جنگ جهانی دوم را به مردم کره بازگردادند که در این میان اقای چونگ  قطعه زمینی به مساحت 1200 مترمربع در سئول را خریداری نمود و اولین قدم برای تاسیس شرکت هیوندائی برداشته شد . او به همراه برادران خود شرکت سهامی هیوندایی و شرکت اتومبیل سازی هیوندای را تاسیس کرد . اما این موفقیت نیز دیری نپاید  و با شروع جنگ دو کره و تصرف سئول توسط نیروی های کره شمالی او این شرکت و تمام دارایهای ان را رها و به پوسان؛ جنوبی ترین نقطه کره جنوبی فرار کرد . بعد از جنگ دو کره چانگ به کمک یکی از برادران خود که مترجم نیروهای امریکای بود توانست مجددا ان زمینها را از دست نیروهای امریکا گرفته و فعالیت خود مجددا اغاز نماید. می توان گفت این مقطع سرآغاز دوران شکوفایی هیوندائی می باشد بقول وی: (( انسان همیشه با مصیبت ها رو به رو است لیکن مشکلات به معنی شکست نخواهد بود)). جنگ دو کره پایان یافته و کشورکره جنوبی تقریبا منهدم شده بود .حال دوران طلایی  شرکتهای ساختمانی فرا رسیده بود . او با درک این شرایط و تاسیس کارخانه تولید سیمان و فعایت در قالب شرکت ساختمانی به عنوان یکی از پیمانکاران اصلی  وارد پروژه های باز سازی شد . با گذشت چند دهه از مشکلات و فقر؛ دوران خوش هیوندائئ فرا رسیده بود. همین فکر باعث شد تا کوله بر حجره برنج فروشی؛ کارش در حوزه ساخت و ساز رونق بگیرد .

پروژه های فراوان در زمینه پل سازی؛ ساختمان؛ جاده سازی و دهها پروژه دیگر شرایط را بیش از گذشته برای ایشان فراهم می کرد .در این میان ساخت چند کارخانه سیمان نیز توسط این شرکت اغاز و  چانگ کوله بر با گرفتن پروژ های مختلف از دولت کره در بازار داخلی به اولین شرکت عمرانی در زمینه ساخت و ساز تبدیل شده و همزمان نگاه وی برای بدست آوردن منابع ارزی به بیرون از مرزها معطوف گردید. برای نمونه اولین پروژه برون مرزی در خصوص ساخت اتوبانی در تایلند در سال 1965 را اجرا نمود. با رونق گرفتن شرکت عمران هیوندایی در دوران  بازسازی در دهه هفتاد میلادی فرصت  های طلائی برای حضور شرکتهای عمرانی کره در پروژ های  کشورهای خاورمیانه؛ خصوصا عربستان فراهم شد. جالب اینجا است وقتی شرکتهای بزرگ ساختمانی در مناقصات پروژه های کشورهای خاورمیانه  شرکت می کردند؛ هیوندایی با پیشنهاد نصف قیمت دیگر شرکتها در مناقصات برنده می شد و این ابتکار چانگ باعث گردید ثروت فراوانی از طرف خاورمیانه به سوی کره جنوبی سرازیر شود. وی در توضیح قیمت های شگفت انگیز پیشنهادی؛ با بیان صرفه جویی در هزینه ها و کار دو چندان کارگران نحوه مدیریت خود را به دنیا نشان داد. سپس کوله بر پر تلاش دیروز  به فکر تاسیس کارخانه اتومبیل سازی هیوندائی نیز افتاد و شرکت اتومبیل سازی هیوندایی در سال 1967 تاسیس شد. حال چونگ افسانه ای دارای شرکت عمران هیوندائی؛ شرکت اتومبیل سازی هیوندای و شرکت سیمان هیوندائی شده است و متعاقب این تحول بزرگ گروه هیوندائی را تاسیس و خود رئیس هیئت مدیره شد . در این سالها بود که معمار توسعه اقتصادی کره جنوبی(پارک جونگ هی رئیس جمهور اسبق کره جنوبی) به او دستور داد که هیوندایی؛  وارد صنعت کشتی سازی شود .بدین ترتیب این صنعت نیز به مجموعه فعالیتهای این گروه بزرگ اضافه شد.  این غول بزرگ اقتصادی امروزه با داشتن 24 کمپانی بزرگ و صدها شرکت تابعه بعد از مرگ او در سال 2001 توسط 8 فرزند پسر و یک دختر وی اداره می شوند. شرکتی که سمبل توسعه اقتصادی کره بود و تخمین زده می شود که سرمایه ای بالغ بر 200 میلیارد دلار دارد.

نویسندگان:

ادریس مظلوم زاده؛ مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان بهین ره آورد بهبود

سال انتشار:

1401

محل انتشار:

ایران، گروه تولید محتوای شرکت دانش بنیان بهین ره آورد بهبود

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.