اســتراتژی رفتار بلند مدت اســت که به واســطه فرایندها و با تعیین مجموعهای از اقدامات هماهنگ و همسو با ســازمان، منجر به تحقق هدف و دستیابی به خروجی مد نظر سازمان میشود.
مدیریت اسـتراتژیک سـه گام اسـاسـی دارد که عبارتند از طرح ریزی استراتژیک، پیادهسازی و ارزیابی استراتژی. در طرح ریزی استراتژی ما ضمن تعیین رویای خود که همان چشم انداز سازمان است، با توجه به فلسفه وجودی سازمانمان یعنی با توجه به ماموریت سـازمان، اهداف کلان سازمان را شناسایی میکنیم.
اغلب سازمانها در اجرای برنامههای خود با مشکل مواجه میشوند. ما بهتر است ابزاری را برای اجرای برنامهریزی استراتژیک خود پیدا کنیم که چند ویژگی مهم داشته باشد:
١. مسـیر رسـیدن به هر هدف و چگونگی تحقق ان مشـخص باشـد. بدین صـورت که بدانیم برای رسیدن به هر یک از اهداف تعیین شده چه کسانی، چه کارهایی را در چه زمانی و مکانی باید انجام دهند؟
٢. چگونگی اندازهگیری کارایی یعنی مسـیر رسـیدن به هدف مشـخص باشـد تا در صـورت خروج از مسیر اصلی بتوانیم بلافاصله انحراف را متوجه شده و با اصلاح و یا انجام بازنگری لازم به مسیر اصلی تحقق هدف بازگردیم.
٣. اثربخشـی کار اندازهگیری شـود. با اندازهگیری اثربخشـی ما در حال اندازهگیری خروجیها هستیم. با طی کردن این مسیر کدام هدف محقق میشود و سازمان چه چیزی به دست میآورد.
ما تا اینجا اســتراتژی را تعیین کرده، اهداف خرد و کلان را به عنوان خروجیها مشــخص نموده و مســیر کلی رســیدن به این اهداف را تعیین کردهایم. نکته اول اینکه با مشخص شدن اهداف کلان ما نقشهای را تهیه میکنیم به نام نقشه فرایند که بیانگر گروه فرایندهای کسـب کار ما اسـت. نقشـه فرایند به ما نشـان میدهد کسب و کار ما چگونه کار میکند و ما چه طور موفق به سـودآوری میشـویم و نکته دوم در اینجا تعیین مسـیر رسـیدن به اهداف کلان اسـت که این مسیر همان فرایندهای کسب و کار ماسـت. این فرایندها نیز اهداف سـطح بعدی کسب و کار را مشخص نموده و آنها را به سادگی قابل سنجش میکننند اما نیاز اسـت وارد جزئیات بیشـتر شـده و مشخص کنیم هریک از خروجیها دقیقا چه طور بدست میآیند یعنی فرایندهای عملیاتی را تعیین نماییم تا علاوه بر شناخت مسیر کلی تحقق هدف، قدم به قدم فعالیتهایی که باید صورت گیرد را شناسایی نماییم. یعنی تشــخیص دهیم قدم به قدم فعالیتها و توالی فعالیتهایی که ما را به اهداف میرســانند چه هســتند. اجرای هر فرایند منجر به تحقق هدف سـازمان و دسـتیابی به خروجیهای سـازمان میشـود؛ به گونهای در آن دقیقا مشخص شده است چه کسانی چه کارهایی را در چه زمانی و با چه ترتیبی و در چه مکانی باید انجام دهند.
جالبتر اینکه تمام این موارد قابل ســنجش میباشــد یعنی هم عملکرد از هر دو وجه کارایی و اثر بخشی در طی فرایند اندازهگیری میشود و هم با توجه به مشخص بودن خروجیها و شاخصهای اندازهگیری به سادگی میتوانیم داشبورد مدیریت برای سازمانمان داشته باشیم.
بنابراین میتوان گفت اســتراتژی رفتار بلند مدت اســت که به واســطه فرایندها و با تعیین مجموعهای از اقدامات هماهنگ و همسو با ســازمان، منجر به تحقق هدف و دستیابی به خروجی مد نظر سازمان میشود.