مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات بهوجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوریهای نوین، تدوین شده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آنها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمانها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزش آفرینی بیشتر در سازمانها و ... در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه سازمانها با تحولات بزرگی مواجه هستند، روندهای جهانی ایجاب میکند که سازمانها استراتژیها و مدلهای کسب و کار خود را با تحولات روزافزون همراه سازند. مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین ابعاد مدیریتی سازمانها، نقش تعیینکنندهای در ارزشآفرینی برای سازمان و ذینفعان آن ایفا میکند. در عصر تحول و پیدایش و توسعه فناوریهای نوین که دامنه تأثیرات آنها حوزه کارکنان را بطور گسترده و فزایندهای در بر میگیرد، نقش متخصصان منابع انسانی نیز دستخوش تحولی اساسی شده است و بیش از هر زمان دیگری آنها باید بر تقویت ارتباطات و اعتماد، توسعه فرهنگ، پرورش نیروی کار انعطاف پذیر و ارتقاء دلبستگی کارکنان متمرکز شوند.
انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، نخستین ویرایش مدل تعالی منابع انسانی را در سال ۱۳۸۸ به جامعه مدیران کشور معرفی کرده است. این مدل دارای سه رکن اصلی است. مفاهیم بنیادین تعالی منابع انسانی تصویری روشن از ویژگیهای یک سازمان متعالی را ارائه میکنند. معیارهای تعالی منابع انسانی از سازمانها میخواهند تا برای عینیت بخشیدن به مفاهیم بنیادین، رویکردهای یکپارجه خود را همسو با استراتژیها و در راستای دستیابی به اهداف و چشمانداز سازمان، طراحی کرده و به اجرا بگذارند. منطق ارزیابی در مدل تعالی منابع انسانی این امکان را در اختیار سازمانها میگذارد تا پس از اجرای رویکردها، میزان دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار ذینفعان را مورد ارزیابی قرار داده و نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود خود را شناسایی کنند و نسبت به تعریف برنامههای بهبود و اولویتبندی آنها اقدام نموده و با اجرای این برنامهها در مسیر تعالی قرار گیرند. این مدل، طی سالهای گذشته مبنای ارزیابی سازمانهای متقاضی جایزه تعالی منابع انسانی نیز قرار گرفته است و بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابیها، بهترین تجارب در حوزه مدیریت منابع انسانی شناسایی و به سایر سازمانهای کشور معرفی شده است و سازمانهای برتر نیز مورد تقدیر قرار گرفتهاند. آموزش این مدل در سازمانها، ضمن ایجاد همزبانی و توسعه تفکر سیستمی، راهنمای جامعی نیز برای طراحی و استقرار نظامهای مدیریت منابع انسانی، متناسب با شرایط اقتضایی و سطح بلوغ سازمانها در همه حوزههای کسب و کار و در تمامی اندازهها اعم از سازمانهای بزرگ، متوسط و کوچک بهشمار میرود. به این ترتیب با معرفی مدل تعالی منابع انسانی فضای یادگیری گستردهای در سطح کشور ایجاد شده و توانسته است نقش مؤثری را در جهت توسعه نظامهای مدیریتی در سازمانهای کشورمان ایفا کند.
مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات بهوجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوریهای نوین، تدوین شده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آنها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمانها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزش آفرینی بیشتر در سازمانها و قابلیت استفاده بهعنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظامهای مدیریت منابع انسانی، تکیه بر دانش و تجربیات ارزشمند کسب شده طی سالهای گذشته و یادگیری از سایر مدلهای معتبر، در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرار گرفته است.
فایل اصلی این مدل و معیارهای آن، از پیوست این محتوا، قابل دانلود میباشد.
0 نظر